Afgelopen weekend vond ronde 7&8 van de NASCAR Whelen Euro Series plaats op het circuit van Autodrom Most, in de Tsjechische Republiek. Hezemans won de Elite 1 race op zondag zowel als een 1ste plaats in het Junior Trophy Kampioenschap, nadat hij zaterdag zijn kans op de winst verloor door een motorprobleem.

Loris Hezemans begon het weekend sterk nadat hij in beide vrije training in de top 3 stond. Hezemans kon zijn prestaties nog verbeteren door de eerste plaats te grijpen in de eerste kwalificatie. Vervolgens zagen we in de de superpole een gevecht om pole position tussen de #24 van Nicolo Rocca en PK Carsport, en de #50 van Hezemans en Hendriks Motorsport die in de laatste fase van de superpole naar de 2de plek viel met 0.032 van een seconde.

Dit resultaat betekende een eerste startrij positie voor Hezemans waarvan hij meteen bij de start profiteerde door de #24 buitenom bij de start te pakken. Hezemans trok langzaam weg en kon 1.5 seconde tussen de twee wagens behouden, totdat met 4 ronden te gaan bij het remmen van de eerste bocht een witte rookwolk vormde en hij tot stilstand kwam aan de uitloop van bocht 1. De Diagnose was een mechanische motor probleem, die hem zijn kans op zijn eerste overwinning van het jaar kon kosten.

Hezemans vertelt “De auto voelde heel sterk gedurende de hele race, er was geen waarschuwing of verschil in vermogen voordat de motor het in een keer opgaf”. Toen ik met 4 ronden te gaan richting bocht 1 kwam schakelde ik terug naar de 3de en vervolgens naar de 2de versnelling, in een keer blies de motor op. Gedurende het hele weekend heb ik nooit mis geschakeld of de motor boven zijn toeren limiet laten lopen, daarom kwam dit als een echte verrassing”. “Uiteindelijk kon ik er niks aan doen, zelf heb ik geen fout gemaakt, maar het blijft een mechanische sport”.

Voor de zondag race was de #24 van Rocca weer te zien op pole position, met ernaast de #50 van Hezemans. Bij de start hield Hezemans zijn tweede plek vast en begon meteen Nicolo Rocca onder druk te zetten, hierdoor maakte hij een fout bij het uitkomen van bocht 20 en kon Hezemans de leiding pakken. Gedurende de race bleef het gat tussen de twee rond een seconde, terwijl de twee koplopers een leiding van 7seconden over de 3de plek van Stienes Longin creëerde. Met nog 12 ronden te gaan viel de #24 van PK Carsport terug door een gaspedaal probleem. Met de rest van het veld wat aan het vechten was voor de laatste podiumplaatsen kon Hezemans een gat creëren van 11 seconden, voordat hij over de finish kwam als winnaar van ronde 8 in de GP van Most.

Hezemans vertelt na de race in zijn interview “ “Er was geen betere manier om terug te komen na de enorme teleurstelling van gisteren met een overwinning vandaag, het is een ongelooflijk gevoel”. “Er is geen twijfel aan dat het een zware race was, behoudens het feit dat het in de schaduw 36 graden was en in de auto zeker boven de 65 graden moest ik in de eerste 12 ronden aan 100% rijden om Nicolo achter mij te houden”. “Tegelijkertijd probeerde ik zo goed mogelijk mijn banden heel te houden om te zorgen dat ze in het geval van een restart in de beste staat zouden zijn”. “Uiteindelijk wil ik mijn team Hendriks Motorsport bedanken voor hun sterke prestaties, door het hele weekend hebben ze non stop doorgewerkt aan de wagen en daardoor staan we vandaag hier als winnaars”.

In het Elite 1 kampioenschap deelt Loris Hezemans de derde plek samen met Alon day, 29 punten achter kampioenschaps leider Stienes Longin. Hezemans staat nu 2de in het Junior Trophy kampioenschap, 12 punten achter Nicolo Rocca. Op 13 &14 Juli is de NASCAR Whelen Euro Series weer terug te zien in Raceway Venray op de halve mijl oval voor ronde 9 van het kampioenschap, een mooie thuisrace voor Hendriks Motorsport en Loris Hezemans.