Voor Hankook en de DTM begint in het weekeinde van 4 tot 6 mei 2018 in Hockenheim al weer het achtste seizoen samen. Sinds 2011 is de premium-bandenfabrikant de exclusieve bandenpartner van de meest populaire toerwagenserie, waarvan de wagens sinds vorig jaar worden voorzien van de vierde generatie van de slicks Ventus Race van Hankook. Door de reductie van de aerodynamische downforce van de DTM-wagens worden de racebanden van Hankook, die hierdoor nog meer mechanische grip moeten leveren, dit seizoen nog belangrijker.

 

Hockenheim, Germany: DTM Test Hockenheimring,
Paul di Resta ( GBR, Mercedes HWA AG )
Rene Rast ( D, Audi Sport Team Rosberg )

 

Duitsland, Neu-Isenburg, 04 mei 2018
Met de doorontwikkeling van het technisch reglement moet de DTM 2018 nog spannender en afwisselender worden. Aan de buitenkant van de wagens wordt het aantal aerodynamische elementen gereduceerd en daarnaast zijn de mechanische elementen onder de carrosserie verdwenen. Daardoor wordt de aerodynamische downforce met ca. een derde gereduceerd, zodat de maximumsnelheid, afhankelijk van het circuit, op grond van de verminderde luchtweerstand toe zou kunnen nemen. Hierdoor worden de prestaties van de coureurs, die bij een lagere aerodynamische downforce de uitstekende grip van de racebanden van Hankook volledig moeten benutten, nog belangrijker.

De DTM-chiefingenieur van Hankook, Thomas Baltes, hierover: „Tijdens de tests in Hockenheim hebben de teams, van de wielvlucht en bandenspanning tot aan de veerinstellingen aan de wagens, alle mogelijkheden de revue te laten passeren, om de auto en de racebanden van Hankook volledig op elkaar af te stemmen. Door de lagere downforce zijn de krachten, die op de constructie van de banden worden uitgeoefend, minder dan in het afgelopen seizoen met het oude technische reglement. Coureurs en teams kunnen en moeten zelfs meer de grenzen opzoeken om de Ventus Race in combinatie met de geringere aerodynamische downforce aan het werk te krijgen en de ontbrekende prestaties van de auto te compenseren. Zo zal onder meer worden geprobeerd om met een lagere bandenspanning te rijden dan vorig jaar. In zijn geheel is het spectrum aan set-upmogelijkheden groter geworden. Daarbij komt bijkijken dat de DTM-coureurs dat wat zij in 2017 over de Hankook-banden hebben geleerd, niet meer voor de volle honderd procent kunnen gebruiken. Daardoor wordt het seizoen 2018 nog interessanter, alles ligt helemaal open en dat willen de fans graag zien.“

Naast de DTM worden dit jaar het Europees kampioenschap van de FIA Formule 3, de Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup en de Supercar Challenge powered by Hankook op racebanden van Hankook DTM-kaderprogramma verreden. Manfred Sandbichler, directeur Europa van Hankook Motorsport: „Wij verwelkomen de vele verschillende raceklassen binnen het DTM-programma, net als de internationale circuits in Misano, Italië en Brands Hatch, Engeland, die dit seizoen voor het eerst of opnieuw op de kalender staan. Hierdoor bereiken wij nog meer autosportliefhebbers en toeschouwers in heel Europa. Het feit dat praktisch alle klassen in het DTM-omlijstingsprogramma op onze banden staan, is een bewijs voor de hoge kwaliteit en enorme veelzijdigheid van de kwaliteitsproducten van Hankook. Het geeft ook aan dat ons werk en onze investeringen in onderzoek en ontwikkeling zich blijven terugbetalen.“

 

 

Naast de grote betrokkenheid bij de DTM voorziet Hankook ook vele internationale klassen van de autosportbandenlijn Ventus Race en bouwt wereldwijd permanent aan de samenwerking met autofabrikanten en organisatoren. Al in januari opende de premium-bandenfabrikant de internationale reeks lange afstandswedstrijden met de 24-uurs van Dubai 2018, het eerste seizoen van de 24H Series powered by Hankook, die acht wedstrijden op drie continenten omvat. Ook de auto’s die aan het VLN-lange afstandskampioenschap alsmede de 24 uur van de Nürburgring deelnemen staan op de Ventus Race van Hankook.

Datzelfde geldt ook voor het Europees kampioenschap FIA Formule 3, FIA F4 Spanje en SMP Formule 4 alsmede het F4 British Championships certified by FIA, voor de nieuwe generatie coureurs, waarbij deze jonge coureurs van de hoge kwaliteit en de constantheid van de racebanden van Hankook profiteren. Daarnaast ondersteunt Hankook o.a. de ADAC TCR Germany, de Groupo Peroni Italië en de Supercup Challenge powered by Hankook in Nederland met haar premiumproducten. Dit jaar heeft de premium-bandenfabrikant een exclusieve samenwerking met de autofabrikant Radical afgesloten en levert tijdens internationale races, zoals de North American Masters, de European Masters of de Cup-series Middle East, Canada, Australië en Scandinavië het succesmodel Ventus Race aan de nieuwe partner.

 

 

Dieter Gass (hoofd Motorsport bij Audi): „Sinds vorig seizoen spelen de banden een nog veel grotere rol in de DTM dan de jaren daarvoor. Diegene die optimaal gebruik maakt van de banden, kan een doorslaggevend voordeel hebben. Wij waarderen Hankook enorm als betrouwbare partner van de DTM.“

Jens Marquardt (directeur BMW Motorsport): „DTM-racebanden zijn uiterst complexe producten, die onder de zwaarste belasting onder alle omstandigheden – van lage temperaturen tot grote hitte – optimaal moeten presteren. Hankook als bandenleverancier van de DTM stelt ons al jarenlang goed materiaal ter beschikking. Dit jaar hebben wij door het gewijzigde reglement met de gereduceerde downforce opnieuw andere parameters dan de bekende gegevens van vorig seizoen. Maar ook hier zullen wij dit jaar weer volledig op Hankook kunnen vertrouwen.“

Ulrich Fritz (teamleider van Mercedes-AMG DTM): „Wij verheugen ons erop dat wij opnieuw met Hankook als bandenpartner het nieuwe DTM-seizoen ingaan. Jarenlang is Hankook als een betrouwbare partner, die altijd van harte wil bijdragen aan het spannender maken van de DTM-races, maar de veiligheid daarbij nooit uit het oog verliest.“