Omdat dit jaar op vele autosport events waar we onze Cobra en Daytona showden de vraag hebben gekregen in welke klasse met deze auto’s geracet mag worden, zijn we op zoek gegaan naar een antwoord. Het is namelijk zo dat ondanks dat de auto’s er klassiek uit zien , ze niet tijdens klassieker races mee mogen doen, omdat ze niet origineel zijn. Dat mag veranderen vinden wij en vele enthousiastelingen met ons!

 

 

We hebben het idee voor een raceklasse voor replica’s voorgelegd aan de HARC (Historische Auto Ren Club) welke in Nederland De historische autorensport regelt en organiseert in samenwerking met Circuit Park Zandvoort en TT Circuit Assen. In Nederland is de HARC de oudste organisatie die officiële races voor historische auto’s mag organiseren.

Het idee is tijdens een bestuursvergadering van de HARC besproken en met  enthousiasme ontvangen. Daardoor hebben wij afgelopen Nationaal Oldtimer Festival wederom onze auto’s ingezet op Zandvoort.  We hebben daar een demo gereden en de auto’s technisch laten bekijken door de HARC en de mensen die verantwoordelijk zijn voor de technische keuring op Circuit Park Zandvoort.

Beide partijen zijn het nu eens dat een klasse met replica’s van klassieke race auto’s wel degelijk iets is voor de HARC en we zullen ons nu gaan inzetten om dit te realiseren.

We zijn op zoek naar plusminus 15 enthousiaste rijders/gentleman drivers, die graag met een replica zouden willen racen. Het idee is niet om alleen met Cobra’s en Daytona’s te racen, maar om het veld gevarieerd te maken, zal Hammink Performance ook Porsche, Lotus, GT40 , Jaguar, Corvette’s  of andere replica’s  uit de 50-er, 60er en 70er Jaren gaan aanbieden. (zowel als zelfbouw of raceklaar gebouwd door Hammink Performance) Als u al in het bezit bent van een replica race auto kunt u zich uiteraard ook aanmelden!

 

 

Deze replica’s hoeven niet 100% origineel te zijn en zullen dus ook niet over een HTP (Historic Technical Passport) gaan beschikken.

In de beginfase van het project  kunnen  er ook straat versies van de replica’s meedoen en tijdens vrij rijden dagen van de HARC rijden op het circuit. Een race-licentie voor de rijder is dan nog niet verplicht.
Alle replica’s worden uiteraard wel op een aantal basis veiligheidseisen gecontroleerd.

Zodra het aantal inschrijvingen de 20 passeert gaan we over op een volwaardige race klasse waar dan de auto’s ook aan de FIA veiligheidseisen moeten voldoen.

Lijkt het u leuk met een replica van een klassieke racewagen mee te doen aan deze nieuwe klasse, of wil u meer informatie over het racen met een Cobra of Daytona replica, neem dan contact op met Freek Hammink van Hammink Performance.

www.hamminkperformance.com