Een week na zijn prachtige overwinning op de Slovakia Ring stond voor coureur Tom Coronel op de Hungaroring alweer het volgende raceweekeinde in de FIA WTCR – World Touring Car Cup op het programma. Met extra gewicht aan boord van zijn Audi RS 3 LMS van het DHL Team Comtoyou Audi Sport, als gevolg van zijn recente goede resultaten, kende Coronel een lastig weekeinde, wat werd versterkt door problemen met de koppeling en het differentieel in de kwalificatie. Niettemin wist de Gooise rijder in de races een aantal plaatsen goed te maken. Zo eindigde hij in de eerste race als elfde en in de derde wedstrijd als 13e. Alleen in de tweede wedstrijd stond een, volgens de rijder op z’n minst discutabel, straf een betere klassering in de weg: hierin kwam Coronel niet verder dan de 18e plaats. “De starts waren goed, daarbij kon ik meerdere plaatsen goedmaken. Dat was positief, net als het feit dat we toch weer aardig wat punten hebben gescoord”, zegt hij.

 

 

In de trainingen begon het weekeinde al niet optimaal: “We hadden al wat kleine problemen, we hoorden allerlei geluiden links voor, wat iets in de versnellingsbak bleek te zijn. Vervolgens hadden we in de kwalificatie problemen met de koppeling en het differentieel, waardoor we helaas achteraan moesten starten.”

 

 

In de eerste race op de vroege zondagmorgen kon Coronel direct een aantal plaatsen goedmaken. “Ik heb mooi de binnenkant gekozen en kon daardoor Berthon pakken. Ik had wel heel veel last van remproblemen, maar wel leuke gevechten gehad. Ik voel wel dat de auto sterk is, maar het extra gewicht is natuurlijk duidelijk merkbaar.” Coronel sloot de race als elfde af.

 

Ook in de tweede wedstrijd deed de Nederlander goed mee. Na een meer dan uitstekende start vanaf de 17e plaats ging hij als tiende de tweede bocht in. Vervolgens raakte hij betrokken in het gedrang. “De baan voor me was volledig geblokkeerd. Ik had ook wat schade aan de voorkant en kwam ergens op de 15e plaats terug. Vervolgens raakte ik in botsing met Gabriele Tarquini en daarna in de chicane met Engstler, die instuurde terwijl ik er al naast zat. De wedstrijdleiding gaf me daarvoor een ‘drive-through penalty’, wat ik vreemd vond, want alle andere incidenten bleven onbestraft. Maar goed, dat was zo, ik kwam daardoor niet verder dan de 18e plaats.”

 

 

Voor de derde race was het nog even spannend of de opgelopen schade op tijd gerepareerd kon worden. Coronel: “Ik kon maar één opwarmronde doen in plaats van twee, dus dan weet je dat je aan het begin weinig grip hebt. Als geheel ging het niet onaardig. Ik had wel verwacht dat er iets feller geracet zou worden, maar het was in verhouding vrij rustig. Ik had een goede start, maar kon niet echt veel plaatsen goed maken, zoals ik in race 1 en race 2 wel deed. In het begin streed ik nog een beetje met Luca Philippi, die ik ook kon inhalen. Daarna kon ik even aansluiten bij Thed Björk, maar dat was het dan wel. Dan merk je wel dat het met 80 kilo in het midden van de race heel zwaar is. Maar goed, 13e plaats, derde privateer, redelijk punten gescoord.”

 

 

Al met al kijkt Coronel toch wel tevreden terug op het weekeinde: “Minpunt was natuurlijk de kwalificatie, maar positief waren de starts en dat ik meerdere plaatsen kon goedmaken. Voor de komende races gaat er bij ons weer gewicht uit, dus dat is ongetwijfeld beter.” De volgende races worden op 31 oktober en 1 november verreden op Motorland Aragon in Spanje, waar wederom drie wedstrijden op het programma staan.