Toyota Gazoo Racing heeft vandaag de gloednieuwe TS050 HYBRID racer gepresenteerd op het circuit van Paul Ricard. Na een intensieve ontwikkelingsperiode en langdurig testwerk is de volbloed racer klaar voor het nieuwe World Endurance Championship (WEC) seizoen. De TS050 HYBRID is compleet nieuw, heeft een sterk verbeterde monocoque en is voorzien van een nieuwe krachtige hybride aandrijflijn. De TS050 HYBRID is het derde model sinds Toyota in 2012 opnieuw is toegetreden tot het WEC-kampioenschap.

12-Toyota-TS050-24032016

 Intensieve testperiode
Na een uitdagend afgelopen seizoen in het WEC pakt Toyota Gazoo Racing de draad op in de strijd tegen LMP1 hybride racers van Porsche en Audi. Het ontwikkelingsteam van de TS050 HYBRID heeft inmiddels een intensieve testperiode achter de rug, waarbij ruim 22.000 testkilometers succesvol zijn afgelegd. Op 25 en 26 maart zijn er meerdere tests op het circuit van Paul Ricard, waarna het uit negen races bestaande WEC-kampioenschap op 17 april officieel start op het circuit van Silverstone.

Concept drastisch gewijzigd
Ten opzichte van de vorige TS040 HYBRID heeft Toyota Gazoo Racing het concept van de TS050 HYBRID drastisch gewijzigd. Sterker nog: door het nieuwe aerodynamische concept moest vrijwel ieder chassisonderdeel opnieuw naar de tekentafel bij Toyota Motorsport GmbH (TMG) in Keulen.

Systeemvermogen 1000 pk
De aandrijflijn bestaat uit een direct ingespoten – nieuwe generatie – 2,4-liter twinturbo V6-benzinemotor met 368 kW (500 pk) in combinatie met een 8MJ hybride systeem, bestaande uit een elektromotor vóór en achter. Het hybridesysteem produceert ook 368 kW (500 pk) zodat een systeemoutput ontstaat van maar liefst 736 kW (1000 pk).

Regeneratieve remmen
Net als bij personenauto’s van Toyota slaan de generatoren vóór en achter remenergie op in een lithium-ion batterij, zodat de energie later als boost kan worden gebruikt. Over de positionering van aandrijfcomponenten is opnieuw nagedacht. Door de voorste generator-unit een andere plek te geven, ontstaat een betere luchtstroming onder de auto, waardoor de totale performance toeneemt. Ook de ophanging is aangepast, zodat bandenslijtage wordt beperkt. De TS050 profiteert niet alleen van verbeterde techniek, maar ook van een nieuw logo en het spectaculair ogende kleurenthema waarbij zwart, wit en rood de hoofdkleuren vormen. Dit thema prijkt vanaf mei 2015 op alle auto’s van Toyota Gazoo Racing.

IJzersterke coureur line-up
Toyota Gazoo Racing zet twee auto’s in met de racenummers #5 en #6. De line-up van de TS050 HYBRID #5 is ijzersterk. Coureurs Anthony Davidson en Sébastien Buemi, de wereldkampioenen van 2014, zijn ook dit WEC-seizoen van de partij. Beide heren worden vergezeld door de ervaren rijder Kazuki Nakajima. In auto nummer #6 is voormalig Formule 1-coureur Kamui Kobayashi niet langer test- en reserverijder. Kobayashi vervangt Alex Wurz en doet samen met Stéphane Sarrazin en Mike Conway een greep naar de kampioenstitel. Hoewel Toyota geen officiële test- en reservecoureur heeft, maakt de jonge Japanse coureur Ryo Hirakawa ook deel uit van het team, als lid van de Toyota Young Drivers Programma (TDP). Ryo is winnaar in het Japanse Super GT-kampioenschap, drievoudig Formule 3-kampioen in Japan en racet ook in het LPM2-kampioenschap in de Europese Le Mans Series met het TDS Racing team.

TS050 HYBRID Technische Specificaties
Type                                        LMP1-H (Le Mans Prototype – Hybrid)
Koetswerk                               Carbonfiber composiet
Windscherm                            Polycarbonaat
Transmissie                             Transversale 7-traps transmissie, sequentieel
Transmissiebehuizing              Aluminium
Aandrijfas                                Kruiskoppeling (constant velocity tripod plunge-joint driveshafts)
Koppeling                                Multidisc van ZF
Differentieel                             Mechanisch locking differentieel
Ophanging                              Onafhankelijk vóór en achter, double wishbone, pushrod
Vering                                      Torsiebars
Anti-roll bars                            Vóór en achter
Besturing                                 Hydraulisch bekrachtigd
Remklauwen                            Akebono monoblock, aluminium
Remschijven                            Koolstof-keramisch vóór en achter, geventileerd
Wielen                                     RAYS magnesium aluminium, 13 x 18 inch
Banden                                    Michelin radial
Bandenmaat vóór                    31/71-18
Bandenmaat achter                 31/71-18
Lengte                                     4650 mm
Breedte                                   1900 mm
Hoogte                                    1050 mm
Tankinhoud                              62,5 liter
Aandrijflijn                               TOYOTA HYBRID System – Racing (THS-R)
Motor                                      V6 twinturbo met directe injectie
Motorinhoud                            2,4-liter
Brandstof                                Benzine
Kleppen                                   4
Vermogen benzinemotor         368 kW / 500 pk
Hybride-vermogen                   368 kW / 500 pk (vóór en achter gecombineerd)
Gecombineerd vermogen        736 kW / 1000 pk
Batterij                                     High-powered lithium-ion batterij ontwikkeld door TOYOTA
Hybride motor vóór                 AISIN AW
Hybride motor achter               DENSO
Omvormer                               DENSO

2016 World Endurance Championship (WEC) Kalender

17 april                         6 Uren van Silverstone (GB)
7 mei                           6 Uren van Spa-Francorchamps (B)
18 juni                          24 Uren van Le Mans (F)
24 juli                          6 Uren van Nürburgring (D)
3 september                 6 Uren van Mexico (Mex)
17september                6 Uren van Circuit of the Americas (USA)
16 oktober                   6 Uren van Fuji (J)
6 november                  6 Uren van Shanghai (China)
19 november                6 Uren van Bahrain (Bhr)

14-Toyota-TS050-24032016

16-Toyota-TS050-24032016

19-Toyota-TS050-24032016