TeamNL-talent Glenn van Berlo heeft op het circuit van Mugello bij de vijfde ronde van het Euroformula Open kampioenschap opnieuw goed gescoord. In de eerste, onder erbarmelijk slechte weersomstandigheden verreden wedstrijd, legde de 18-jarige Nederlander beslag op de zevende positie. In race twee maakte Van Berlo halverwege de race een pitstop voor regenbanden, viel daardoor terug naar plek tien, maar vocht zich weer terug naar de achtste positie. Omdat de regen niet doorzette, was achteraf gezien doorrijden op slicks de betere keuze geweest en dan had er voor de TeamNL-rijder een vijfde positie ingezeten. “De racepace en eerste kwalificatie waren zondermeer goed. Jammer van die pitstop in race twee, maar dat is achteraf makkelijk praten”, aldus Van Berlo, die de afstand naar de top vijf van de klasse steeds kleiner ziet worden.

 

 

Na de wedstrijden van vorige week op het circuit van Monza, reisde de Euroformula Open meteen door naar Mugello voor ronde vijf van het kampioenschap. Het bij Florence gelegen circuit telt een aantal uitdagende snelle bochtencombinaties en een lang recht stuk waar aan het eind goede inhaalmogelijkheden liggen. Net als eerder dit seizoen bij de Formule 1, was het ook voor de Euroformula Open de eerste keer dat Mugello op de kalender stond. TeamNL-talent Glenn van Berlo liet de afgelopen raceweekenden al zien dat het gat naar de absolute top steeds kleiner werd. De 18-jarige inwoner van Veghel trok deze lijn in de vrije trainingen op Mugello door met een negende positie op slechts 0,7 seconden van de snelste tijd.

 

 

In tegenstelling tot de vrije training werd de eerste kwalificatie op een natte baan verreden. Van Berlo toonde daar opnieuw zijn progressie door onder deze lastige omstandigheden de zevende tijd op de klokken te zetten, op slechts 0,8 seconden van de poleposition. “De baan was nat, maar het regende niet meer toen de kwalificatie begon. Voordat het weer begon te regenen kon ik gelukkig nog net een ronde afmaken en een goede tijd zetten. Daarna waren verbeteringen niet meer mogelijk”, keek de TeamNL-rijder op zijn beste kwalificatieresultaat van dit seizoen terug.

Dat het wat weer betreft nog veel slechter kon, werd later op de dag duidelijk. Toen de Euroformula Open-rijders op de startopstelling plaatsnamen, was de baan drijfnat, stonden er plassen en regende het hard, terwijl gedurende de wedstrijd de hemelpoorten alleen nog maar verder open gingen. De race werd dan ook achter de safetycar gestart en pas na een paar ronden vrijgegeven. Van Berlo hield op plek zeven de gehele race aansluiting met de nummer zes. Door de enorme spray en het daardoor uiterst slechte zicht was het echter nauwelijks mogelijk om dicht achter een andere auto te rijden. De achterstand van Van Berlo varieerde dan ook per ronde van minder dan een seconde tot bijna drie seconden, terwijl hij wel steeds verder wegliep van de rijders achter hem. Na 17 ronden passeerde Van Berlo onder deze erbarmelijk slechte omstandigheden als zevende de finish, zijn tiende opeenvolgende finish in de punten. “Je zag echt helemaal niets, zelfs niet het achterlicht van de auto voor je. Ook om je heen zag je niets waardoor ik op een gegeven moment de seconden ben gaan tellen tot waar ik dacht dat de rempunten waren. De snelheid was echter goed, maar het zicht zo slecht dat inhalen nauwelijks mogelijk was”, aldus Van Berlo over het waterballet van Mugello.

 

 

De tweede kwalificatie werd opnieuw op een natte baan verreden, maar dit keer zat Van Berlo net op het verkeerde moment op de verkeerde plaats en bleef steken op plek twaalf. Daarna werd het eindelijk droog en bij de start van de race was de baan zodanig opgedroogd dat het hele veld op slicks stond. Met een uitstekende start en door in de eerste bochtencombinaties de juiste lijn te kiezen, passeerde Van Berlo meteen drie concurrenten om in de tweede ronde zelfs door te stoten naar plek acht. De Drivex-piloot legde een uitstekend tempo aan de dag en sloot al snel aan bij de rijder op plek zeven. Juist toen Van Berlo in de negende ronde de zevende positie had overgenomen, begon het te regenen. Net als nog vijf andere rijders kwam de Nederlander binnen voor regenbanden. In tiende positie kwam Van Berlo de baan weer op, maar omdat de regen niet doorzette, bleken regenbanden een verkeerde keuze. De TeamNL-rijder was daarna met afstand de snelste rijder op regenbanden en wist nog op te klimmen naar de achtste positie, maar de zeven rijders die op slicks waren doorgereden, bleven uiteraard ver buiten bereik. Een wat zure constatering was dat als Van Berlo was doorgereden op slicks, hij minimaal beslag had kunnen leggen op de vijfde positie. Voor hem eindigden namelijk drie rijders die hij in de beginfase van de wedstrijd al ver achter zich had gelaten. Maar ‘als’ bestaat niet in de sport en dus moest Van Berlo zich tevreden stellen met de achtste positie.

 

 

“De snelheid was echt heel goed en ik liep in op de plekken zes en zeven toen de eerste druppels vielen. De rijder voor me dook de pits in en de lucht was zo zwart, dat we dachten dat het hard en langer door zou gaan regenen. Een paar bochten later werd het ook al flink nat waarop mijn engineer me binnen riep. Achteraf jammer, maar dat is nu makkelijk om te zeggen. Ook op regenbanden was de racepace heel goed, al waren de banden in de laatste ronde wel helemaal op. Over het gehele weekend genomen waren racepace en eerste kwalificatie goed. In de laatste races willen we blijven pushen om de volgende stap naar de top vijf te maken. De kwalificatie is daarbij extreem belangrijk”, blikte Van Berlo terug op het vijfde raceweekend van het seizoen.