Het is 1966 wanneer in Mont Tremblant, Canada een nieuwe raceklasse van start gaat: de Can-Am Series, een afkorting van Canadian-American Challenge Cup. Op circuits in Noord-Amerika en Canada wordt door dappere coureurs gestreden om de titel. Onder hen de Nieuw-Zeelander Bruce McLaren, die, slechts een jaar nadat zijn team Bruce McLaren Motor Racing was opgericht, meteen vooraan in het veld aanwezig is. Hij valt op tussen de topcoureurs en zet al snel de toon: tussen 1967 en 1971 wint McLaren vijf keer op rij het Can-Am kampioenschap.

100.jpg

MSO
Vijftig jaar na dat eerste seizoen Can-Am is McLaren niet meer weg te denken uit de autosport, en zijn de supercars van McLaren een klasse op zich. Om het succes van Bruce McLaren te vieren, ontwikkelde McLaren Special Operations (MSO) de McLaren 650S Can-Am, een tot vijftig stuks gelimiteerde versie van de succesvolle 650S uit de Super Series van McLaren. Twee van deze collectors items komen naar Nederland. De eerste, een in Mars Red uitgevoerde 650S Can-Am, staat nu in de showroom langs de A2 bij Utrecht.

MARS RED
De kleur Mars Red is direct afgeleid van de M1B-racewagen die door Bruce McLaren en zijn teamgenoot Chris Amon bestuurd werd in het eerste seizoen van de Can-Am racerij. Ook details in het met zwart nappaleder en Alcantara beklede interieur verwijzen naar de bijzondere rode lak van het exterieur. MSO heeft tevens een speciale set lichtmetalen wielen ontwikkeld die is geïnspireerd op de wielen die in de jaren zestig werden gebruikt. De vijf spaken zijn hoogglans zwart gelakt en de velgrand is met diamant geslepen. Net als de McLaren 675LT heeft de 650S Can-Am vier zichtbare, ronde uitlaatpijpen. Subtiele ‘Can-Am’-badges verwijzen naar het exclusieve karakter van deze gelimiteerde McLaren. Naast Mars Red zijn nog twee andere, legendarische kleuren leverbaar: Papaya Spark en Onyx Black.

7.jpg

LICHTGEWICHT
Nieuw is een afneembare, koolstofvezel hardtop en dat materiaal is ook gebruikt voor de motorkap, Airbrake, voorbumperspoiler, achterbumper, portieren en de speciale 650S Can-Am dorpelverbreders. Juist die lichtgewicht componenten maken een McLaren tot een echte McLaren. Al in de jaren zestig gebruikte McLaren vooruitstrevende lichtgewicht materialen zoals aluminium en het composietmateriaal mallite om hun auto’s een voorsprong op de concurrenten te geven. Nu is dat vooral koolstofvezel, onder andere voor het MonoCell chassis. De 650S Can-Am is voorzien van een groot aantal details waarbij dit materiaal goed zichtbaar is. En net als vroeger hebben moderne McLarens de beste vermogen-gewichtsverhouding in hun klasse.

9.jpg

NEDERLAND
Louwman Exclusive in Utrecht, importeur en de enige dealer van McLaren in Nederland, heeft twee van de in totaal vijftig McLaren 650S Can-Am’s naar Nederland weten te halen. De eerste staat inmiddels in de showroom en kost 419.500 euro (incl. btw en bpm). Nu al is dit een echt collectors item voor de liefhebber van een pure McLaren die verwijzingen naar de bijzondere geschiedenis van het merk met zich meedraagt.

Meer informatie over de McLaren 650S Can-Am, beeldmateriaal en het verhaal achter de Can-Am racehistorie is te vinden op http://cars.mclaren.com/650s-can-am.

101.jpg