De pioniers achter de ontwikkeling van de Ford GT hebben deze hoogwaardige supercar niet alleen ontworpen om wedstrijden te winnen, maar ook om als testmodel te dienen voor nieuwe technologieën en ideeën voor toekomstige auto’s van Ford.

 

 

 

“Toen we in 2013 begonnen te werken aan de Ford GT had het team drie doelen”, zei Raj Nair, Executive Vice President van Product Development en Chief Technical Officer van Ford. “Het eerste doel was om dit model te gebruiken als ‘trainingsveld’ voor onze ingenieurs, omdat we bezig zijn motortechnologie voor de toekomst te ontwikkelen en ons inzicht in aerodynamica te vergroten. Daarnaast wilden we ook de grenzen van geavanceerd materiaalgebruik verleggen, zoals de toepassing van superlichte koolstofvezels. Ten slotte hebben we ons ten doel gesteld de 24 uur van Le Mans te winnen, door velen beschouwd als de ultieme test voor duurzaamheid en efficiëntie.”

Terwijl het team bezig was de GT te ontwikkelen, heeft Ford verschillende van zijn performance-teams – Ford SVT, Team RS, Ford Racing, hoogwaardige auto-onderdelen en merchandisingslicenties – samengevoegd tot één enkele groep: Ford Performance.

“Zonder deze integratie zou het onmogelijk zijn geweest om de nieuwe Ford GT in zijn huidige vorm gestalte te geven”, zei Dave Pericak, Global Director, Ford Performance. “Dit type samenwerking was van cruciaal belang, niet alleen om de Ford GT nieuw leven in te blazen, maar ook om te experimenteren met de innovaties die nodig zijn om de ultieme supercar te creëren.”

De GT heeft bewezen mensen te kunnen inspireren. De carrosserie van de Ford GT uit 2005 bestaat bijvoorbeeld uit een lichtgewicht aluminiumlegering, die heeft bijgedragen aan het terugbrengen van het gewicht en uiteindelijk tot verbetering van de prestaties.

De lessen die we hebben geleerd uit de productie van de 2005 Ford GT hebben geleid tot het innovatieve gebruik van deze hoogwaardige aluminiumlegering in de huidige Ford F-Series pick-up trucks. Deze zijn honderden kilo’s aan gewicht kwijtgeraakt, en tegelijkertijd zijn ook de capaciteit, het prestatievermogen en het brandstofverbruik verbeterd.

 

 

De dynamiek in aerodynamica
Zelfs als de GT stilstaat, ziet hij er snel uit. Het team heeft elke vorm geoptimaliseerd om een zo aerodynamisch mogelijke auto te ontwikkelen. Een belangrijk doel was om de luchtweerstand te verminderen en de downforce te optimaliseren. Op die manier krijgt de supercar meer stabiliteit en grip op de weg tijdens het optrekken, het nemen van bochten en remmen.

De aerodynamica van de GT kan naar wens worden aangepast aan wisselende rijomstandigheden. Dit is te danken aan beweegbare elementen rond de carrosserie, waaronder speciale openingen aan de voorzijde en een grote beweegbare achterspoiler. Afhankelijk van de positie van de spoiler van de GT, omhoog of omlaag, openen en sluiten de kleppen zich, zodat de auto op alle snelheden volledig gestroomlijnd is. Als de spoiler omhoog is, sluiten de kleppen zich om de neerwaartse kracht te versterken. Als de spoiler naar beneden is, openen de kleppen zich om de neerwaartse kracht te verminderen.

De spoiler van de supercar, waarvoor patent is aangevraagd, bevat de allernieuwste technologie van Ford. Deze is zodanig ontworpen dat de vorm van de luchtsplitter kan veranderen, zodat maximale efficiëntie wordt bereikt wanneer de spoiler helemaal omhoog staat. Het unieke ontwerp bevat ook een kleine gurney-klep, die in combinatie met de vormverandering zorgt voor een verbetering van de totale efficiëntie met 14 procent.

Zelfs de motor draagt bij aan de aerodynamica van de GT. Dankzij het compacte ontwerp van de zescilinder EcoBoost-motor van de auto was het mogelijk om de carrosserie druppelvormig te laten toelopen voor efficiëntere afmetingen, wat bij een grotere V8-motor uitgesloten zou zijn. Daarnaast zorgen de lage plaatsing van de turbocompressors van de motor en de uitwendige positionering van de turbo-intercoolers net voor de achterwielen ervoor dat het achterste deel van de romp rond de motor kon worden vormgegeven.

Dankzij de aerodynamica van de GT ontstaat in alle omstandigheden een positieve downforce. Bij een hoge rijhoogte heeft de neerwaartse kracht aan de voorzijde een evenwicht van 30 procent. Bij een lage rijhoogte blijft het evenwicht van de neerwaartse kracht met 29 procent vrijwel gelijk.

 

 

Afgeslankt
Koolstofvezel is een belangrijk nieuw element dat ertoe bijdraagt om zowel een lager gewicht als een meer gestroomlijnde carrosserie te realiseren, op een manier die met staal of aluminium niet mogelijk is.

In samenwerking met partners, waaronder Multimatic en DowAksa, is Ford bezig nieuwe wegen te vinden om in de toekomst een snellere volumeproductie van koolstofvezeldelen mogelijk te maken. Zo zouden de iconische zwevende vleugels die zich uitstrekken van het dak naar de achterste spatschermen niet mogelijk zijn in een uitvoering van staal of aluminium vanwege de beperkingen van conventioneel precisie stansen. Daarentegen kan koolstofvezel tot complexe geometrische ontwerpen worden gevormd, omdat het in weefselvorm in een specifieke vorm wordt gesneden en daarna pas wordt gehard door middel van verhitting.

Brandstof voor de GT – en voor wat daarna komt
Met 647 pk is de 3.5-liter EcoBoost-motor van de GT de krachtigste EcoBoost-motor van Ford ooit.* De motor werd gelijktijdig ontwikkeld met de wedstrijdmotor van de GT en de 3.5-liter EcoBoost-motor die in de F-150 Raptor pick-up wordt gebruikt. Deze laatste is voor bijna 60 procent uit dezelfde onderdelen opgebouwd als de GT-motor.

In het Daytona-prototype begaven de krukassen van de testmotoren het tijdens marteltesten. Met nog maar weinig voorbereidingstijd voor de endurancerace van Sebring in dat jaar nam het team de belangrijke beslissing om de wedstrijdkrukas van het GT prototype te vervangen door een nog niet in productie genomen krukas van de F-150 Raptor. Het prototype won dat jaar zijn eerste wedstrijd in Sebring.

“We hebben de grenzen van de motor verder opgerekt dan wat we in traditionele ontwikkelingsprogramma’s zouden doen. Dat was belangrijk voor het voortzetten van de EcoBoost-technologie als een paradepaardje van ons bedrijf”, aldus Bob Fascetti, Vice President, Powertrain Engineering bij Ford.

Het team ontwikkelde ook een innovatieve anti-turbovertragingstechnologie die kan bijdragen aan het maximaliseren van het acceleratievermogen van de GT. Deze technologie is gebaseerd op het openhouden van de gasklep wanneer de bestuurder het gaspedaal niet intrapt. De brandstofverstuivers zijn dan uitgeschakeld, maar de turbosnelheid en -boost worden gehandhaafd voor een snellere motorrespons en acceleratie zodra de bestuurder weer gas geeft.

Om de prestaties en het reactievermogen van de motor nog verder te verbeteren, beschikt de GT over een geheel nieuwe poort en directe dubbele brandstofinjectie. De motor is gekoppeld aan een schakeling met een responsieve zeventraps transaxle-automaat met dubbele koppeling voor bijna onmiddellijk schakelen en maximale controle door de bestuurder.

Bij hoog en laag
“Alle besparingen op het gewicht en verbeteringen van de motor dienden slechts één doel: het ontwikkelen van de snelste en meest efficiënte Ford GT ooit”, zei Pericak. “Toen we dat eenmaal hadden bereikt, hebben we een deel van die gewichtsbesparingen geïnvesteerd in echt innovatieve technologie die de auto nog sneller maakten en tegelijkertijd prettiger om in te rijden.”

Een voorbeeld daarvan is de hydraulische wielophanging van de GT, die het mogelijk maakt in een handomdraai de rijhoogte te veranderen met behulp van de knop voor het instellen van de rijmodi.

Door middel van de wielophanging kan de supercar worden verlaagd van de modus Normaal naar de modus Circuit, een verschil van 50 millimeter dat de bestuurder kan zien en voelen. In de modus Circuit komt de spoiler omhoog en worden de voorsplitters gesloten, voor optimale downforce tijdens temperamentvol rijden op racecircuits.

Als de rijmodus van de GT verandert van een hoge rijhoogte naar een lage rijhoogte, worden de stijfheid van de veren, de daarmee overeenstemmende schokdemperinstellingen en de actieve aerodynamica samen aangepast om twee unieke auto’s in één te maken.

Een andere functie van de hydraulische wielophanging, de front-lift mode, zorgt ervoor dat de GT moeiteloos hindernissen als verkeersdrempels en opritten kan nemen. Bij een snelheid van minder dan 40 km/u kan de bestuurder naar wens de voorzijde van de auto omhoog laten komen. Zodra een snelheid van 40 km/u wordt bereikt, keert het systeem automatisch terug naar de normale lagere rijhoogte.

Technologie voor iedereen
De functie van de GT als pionier op het gebied van nieuwe technologieën is in alle aspecten van de supercar zichtbaar. Sommige innovaties zijn mogelijkheden voor volume productie auto’s op de langere termijn, zoals de toepassing van lichtgewicht koolstofvezel. Andere innovaties zullen binnenkort al in de showrooms te zien zijn.

Daarnaast vindt op dit moment een snelle opmars van ons bedrijf plaats op het gebied van gepersonaliseerde rijmodi Hiermee kunnen klanten de prestaties van hun auto afstemmen op specifieke omstandigheden. De circuit  modus van de Ford GT, die ook in de bekroonde Ford Focus RS wordt aangeboden en die volgend jaar zal worden geïntroduceerd in de Fiesta ST, stelt liefhebbers in staat om hun wedstrijdprestaties te optimaliseren.

De komende tijd zullen we de nieuwe GT’s van Ford op de oprijlaan van hun kersverse eigenaars zien verschijnen. Tegelijkertijd kunnen andere klanten van Ford erop rekenen bepaalde kenmerken van deze supercar in hun eigen toekomstige auto’s terug te vinden.