Voor de Wierdense IT-ondernemer en rallyrijder Eduard Eertink was het lang onzeker wanneer hij weer in actie zou komen en met welke auto. Nu is het zover dat Eertink de knoop heeft doorgehakt en aanstaande zaterdag in de Vechtdal Rally in en rond Hardenberg met een Toyota GR Yaris zal aantreden. Aan zijn zijde een andere navigator, want waar normaalgesproken Michiel Klein Horsman plaats zou nemen in de hot seat, zal nu Bart van Heun de pacenotes voorlezen.

Met de Toyota GR Yaris van HWM zal Eduard Eertink de kleuren van Innovationsoft verdedigen tijdens de Prima-ACON Vechtdal Rally.

De 45-jarige Eduard Eertink neemt al sinds 2005 aan rally’s deel. In 2005 debuteerde hij aan het stuur van een Opel Astra, daarna schakelde hij over op de Chevrolet Kalos in cup-uitvoering. Na 2007 laste hij vanwege drukke werkzaamheden bij bet opzetten van zijn eigen IT-onderneming een pauze in van zo’n 10 jaar, voordat hij in 2017 gegrepen werd door de Peugeot 206 Rally Cup! Daarin vond hij het plezier en de ontspanning van de rallysport. Vorig jaar in de Eurol-Hellendoorn Rally was het moment daar om een flinke stap te zetten en met de VW Polo R5 van Hans Weijs Motorsport (HWM) debuteerde hij in de eredivisie van de Nederlandse rallysport.

Dit seizoen kwam Eduard Eertink nog niet in actie, maar daar gaat nu verandering in komen: “Ik heb wel lang gewacht om de knoop door te hakken, waardoor mijn trouwe navigator Michiel Klein Horsman andere verplichtingen voor de Vechtdal was aangegaan,” aldus Eertink. “Maar in Bart van Heun heb ik een waardig vervanger gevonden.” Ook de keuze van de auto liet lang op zich wachten, maar Hans Weijs wist Eertink te overtuigen om met de GR Yaris te gaan rijden. “De GR Yaris is een volbloed sportwagen met standaard al verbluffende rijeigenschappen en bij HWM hebben ze daar met wat kleine aanpassingen een heel snelle en betrouwbare rally-auto van weten te maken,” aldus een enthousiaste Eertink aan de vooravond van zijn debuut in de GR Yaris Challenge, waaraan inmiddels 6 auto’s deelnemen.

“We gaan dit doen om weer wat wedstrijdritme te pakken en daarna wil ik kijken welke rally’s ik nog meer zal rijen en met welke auto. Een R5 lonkt uiteraard en Hellendoorn zou ik graag willen rijden, maar op dit moment staat er nog niets vast.”

Foto: Erik van ’t Land/RallyPicture