Afgelopen weekend was het zo ver. Het racespektakel van het jaar: het WorldCup weekend. Bijna 190 coureurs gingen in diverse klassen met elkaar de strijd aan. Duizenden liefhebbers van V8 gebulder mochten dit aanschouwen. Een vrijwel droog en zonnig circuit van Raceway Venray vormde het decor voor onder andere drie belangrijke races; de strijd om de WorldCup Stockcar F1, WorldCup Stockcar F2 en European Champion BriSCA Ministox. Highlights van twee spectaculaire dagen.

 

 

Op z’n Engels: hard & fair
Spannende races, veel bumperwerk en op z’n Engels ‘hard & fair’ is de beste omschrijving van dag één van het WorldCup weekend. Zoals bij vele finales willen alle coureurs hetzelfde: na bocht één aan kop liggen. Zo ook tijdens de WorldCup Stockcar F2. Na een herstart wist Jan Bekkers de eerste positie te pakken. Ondanks een rokende uitlaat waardoor het onzeker was of Bekkers kon doorrijden, zette hij de race voort. Het resultaat mag er wezen. Na 30 rondes mag Bekkers zich WorldCup winnaar 2017 noemen. Bekkers werd hiermee zelfs de eerste Belg die de WorldCup wist te winnen. Bekkers werd gevolgd door Wim Peeters en Gordon Moodie werd derde.

Bij de European Championship BriSCA Ministox – de toekomst voor het Engelse Stockcar rijden – wist Jack Witts de kampioenstitel te pakken. Een kleine man, maar groot in daden.

België bleek succesvol te zijn op de eerste dag. Jordy Lemmens – die enkele weken geleden pas de overstap maakte van de F2 klasse naar de F1 – eindigde alle wedstrijden in de top 10. Kers op de taart was zijn overwinning tijdens de Long Track Memorial. Dit beloofd veel moois voor de toekomst.

 

 

Strijd der titanen
De zondag stond in het teken van de strijd der titanen. De strijd om de WorldCup Stockcar F1 titel. Een vol deelnemersveld beloofde veel spektakel. Met de twee Nederlandse toppers Roy Maessen en Frank Wouters vooraan, leek de kans groot dat de beker op Nederlandse bodem zou blijven.

Na een herstart moest Maessen door een defect aan zijn wagen het toneelspel al snel verlaten. Ook Wouters, die door uitval van de regerend WorldCup kampioen Maessen aan kop lag, werd al snel uitgeschakeld, waardoor de wedstrijd weer volledig open lag. De Engelsman Ryan Harrison – voor het eerst rijdend op Nederlandse bodem – nam het stokje over en domineerde de rest van de wedstrijd. Nigel Green op plek twee en Ron Kroonder op plek drie probeerde nog dichterbij te komen maar dit bleek tevergeefs.

Beide dagen was duidelijk zichtbaar dat Engelse rijders domineerde. Voor het eerst op Venrayse bodem of een bekend gezicht. De Engelse pakte de winst. Bij de National Hotrods, de Stockcar F2 Junioren en de Late Model V8 klassen bleken de Nederlandse coureurs wel de meerdere.