Door een aanpassing van de kalender van de FIA WTCR – World Touring Car Cup viel het nieuw ingevoegde WTCR-evenement op het Automotodrom Most in Tsjechië nu samen met de finale van de TCR Europe Series, die al langer op het Circuit de Barcelona-Catalunya in het Spaanse Montmeló gepland stond. Voor Tom Coronel, die deelneemt aan beide kampioenschappen, zorgde dat voor een logistiek probleem, maar uiteindelijk kon hij door wat heen en weer reizen toch drie van de vier wedstrijden rijden. De beide WTCR-races leverden met de nieuwe Audi RS 3 LMS in DHL-kleuren, ingezet door het Comtoyou DHL Team Audi Sport, twee tiende plaatsen op. In de eerste race van de TCR Europe Series, waarin Coronel met de vorige generatie van de Audi reed, eindigde hij als 14e, waarop hij het kampioenschap als vierde afsloot.

 

 

Op vrijdag begon het weekeinde met de kwalificatie van de FIA WTCR in Most. Coronel: “Bij de eerste outing zat ik er al lekker bij met de vijfde tijd. De tweede outing met nieuwe banden was ik op weg naar een aanmerkelijk snellere tijd, maar toen had ik in bocht 13, een heel snelle rechterbocht, mega-overstuur. Ik verloor maar twee tienden, dus ik had nog wel door kunnen zetten, maar ik dacht: ‘Ik wacht nog even tot de derde outing’. Ik ging de pits in voor nieuwe banden, maar daarmee verremde ik me in mijn eerste ronde. Daarmee heb ik het gewoon verpest. Ik had er 100 procent bij moeten zitten, want met mijn eerste run miste ik op maar 0,04 seconden de top twaalf. Plek vier, vijf, zes had er zeker in gezeten. Maar ja, dat telt dus niet.”

 

 

Vervolgens reed Coronel samen met zijn teambaas, zijn hoofdmonteur en de cameraman naar Praag, vanwaar het kwartet ’s avonds naar Barcelona vloog voor de TCR Europe Series. “Daar kwamen we om half twee in het hotel aan”, vertelde Coronel. “Op zaterdagochtend zijn we naar het circuit gegaan, daar heb ik de set-up van de auto gedaan. Toen de kwalificatie. Daarin maakte ik een klein foutje, de achtervleugel stond nog op de stand van Monza: -2 graden, en de race reden we met +4, dus teveel overstuur en daarmee miste ik de top twaalf met een tiende van een seconde, net niet. Doodziek ben ik ervan! In de race startte ik goed, maar in de eerste ronde werd ik keihard eraf geramd door Jelmini, die van 50 meter kwam aanzetten. Die zat zelfs nog achter twee anderen, verremde zich totaal! Uiteindelijk ben ik nog flink door het veld heen gereden, ik heb drie, vier plaatsen gepakt en ook Girolami ingehaald, die nog om de tweede plek in het kampioenschap strijdt. Zo werd ik uiteindelijk 14e. Een lekkere race gereden, maar jammer dat het resultaat er niet was.” In de eindstand van de TCR Europe Series bezet Coronel de vierde plaats van de in totaal 26 rijders die in de loop van het seizoen punten wisten te scoren.

 

 

Op zaterdagavond vloog het gezelschap terug naar Berlijn, waarna nog een autorit van drie uur naar Most volgde. “Uiteindelijk lag ik weer om half twee in bed”, zei Coronel. “Op zondagochtend weer naar het circuit, de DHL VIP-laps gereden met de gasten van DHL, ook de rijders die de dag ervoor in Most het wereldkampioenschap lange-afstandsracen voor Superbikes gewonnen hadden, dat was wel speciaal.” De eerste race startte Coronel vanaf de 13e plaats. “Een redelijk goede start”, gaf hij te kennen. “Ik kon er mooi tussendoor, pakte zelfs Tarquini omdat er zo weinig grip was. Inhalen was lastig. Ik had nog een gevecht met Huff, die me nog een tik gaf, en zo werd ik uiteindelijk tiende.”

 

 

In de tweede race was er volop actie, zo vertelde de rijder: “Megaklappers overal, links en rechts in het veld, er gebeurde heel veel. Zelf heb ik gewoon een solide race gereden, ik had een goede ‘pace’, zat op de bumper van de rijders die zevende, achtste en negende werden. We hadden niet helemaal de snelheid om verder naar voren te komen, dus zo werd ik opnieuw tiende. Alle Audi’s hadden wat gebrek aan grip, dat moeten we goed analyseren, en dan volgende week alweer verder.” Komende week, van 15 tot en met 17 oktober, staat het zesde raceweekeinde van het FIA WTCR op het programma, dat verreden wordt op het circuit van Pau-Arnos in het zuidwesten van Frankrijk. “Net als Most is dat ook een circuit waar ik nog niet eerder geweest ben, dus ook daar kijk ik naar uit”, aldus Coronel.

Tom Coronel wordt gesteund door: DHL, Eurol Lubricants, Tricorp Workwear, ERU Prestige, Ireckonu, Business Data Challengers, Bouwgroep Dijkstra Draisma, Intrax Suspension Technology, API-4-BRANDS, ASC Group, P1 Advanced Racewear, FEBO, CM and Copernica.

Kalender
16-17 oktober, Pau-Arnos, Frankrijk
06-07 november, Adria, Italië
19-21 november, Sochi, Rusland