Dat noem je nog eens een uitstekend begin van je seizoen: autocoureur Max Weering gaat na de eerste ronde van het Europese Lamborghini Super Trofeo-kampioenschap aan de leiding van de titelstrijd. De twintigjarige autocoureur uit Coevorden won afgelopen weekeinde op het circuit van Monza de eerste race en werd vierde in de tweede race. 

 

 

Voor Max is het zijn tweede jaar in dit prestigieuze kampioenschap, waarin uitsluitend met Lamborghini Huracáns wordt geracet. Hij wist dus enigszins wat te verwachten. Toch keek hij op van het niveau van het kampioenschap. “Dat is een stuk hoger geworden. Het veld is vol en er doen heel veel goede rijders mee”, zei hij. “Daarbij zijn ook heel veel goede juniorrijders, talentvolle jongens tegen wie ik nog nooit heb gereden.”

Dat belemmerde hem niet om met het nodige zelfvertrouwen op de grid te verschijnen. De rijder van Johan Kraan Motorsport, net een paar dagen terug van een Lamborghini-test op het circuit van Homestead in Miami, wist dat hij er alles aan gedaan heeft om dit seizoen zo sterk mogelijk voor de dag te komen. “Ik heb veel stappen gemaakt afgelopen winter. Ik heb veel tijd in de sportschool doorgebracht en veel in de sim. Dat heeft blijkbaar goed uitgepakt.”

Daarmee doelde hij uiteraard op zijn resultaten op het roemruchte Italiaanse circuit. Hij legde de basis voor die winst en vierde plek met de achtste en vierde tijd in de respectievelijke kwalificatiesessies. Omdat Max de auto niet deelt, moet hij – uiteraard – beide kwalificaties zelf doen.

“Daarna heb ik race één gewonnen doordat de racepace redelijk goed was. Er werden veel schades gereden. Ook ik had schade. De voorkant raakte beschadigd bij een ongelukje in de eerste ronde. Er was veel geduw en getrek. Daarna kon ik toch nog redelijk doorrijden.”

“Ik merkte wel dat ik voor wat downforce miste. Hoe langer ik reed hoe vervelender het werd. De voorbanden werden warm en ik had veel last van onderstuur. Dan is het heel moeilijk om de race pace vast te houden. Ik moest ook heel erg met bandenmanagement bezig zijn.”

Dat was wel aan Max besteed. “Ik ben van mezelf een heel rustige rijder, ben goed op oude banden, kan daarop lang doorrijden en het tempo erin houden. Helaas kreeg ik een straf na mijn pitstop omdat ik te snel de pits had verlaten. Ik had negen tienden van een seconde te kort stilgestaan. Die negen tienden zouden bij mijn tijd worden opgeteld, dus ik moest in de slotfase nog even extra gas geven. Super dat het gelukt is te winnen natuurlijk. Ik ben er harstikke blij mee.”

Ook in race twee was de snelheid van Max erg goed. “Ik ben niet ontevreden over die vierde plek.” Wel had hij een nadeel ondervonden van een plotse reglementswijziging. Vanwege het grote aantal klapbanden in de eerste race had de wedstrijdleiding besloten dat in de tweede race bij de pitstop nieuwe banden mochten worden gemonteerd.

Max: “Normaal gesproken is mijn sterkste punt in de race dat ik goed met oudere banden kan omgaan. Ik ben minder sterk met nieuwe banden; ik ben ermee bezig dat sterker te maken. Ik heb toch op de vierde plaats kunnen blijven rijden met dezelfde snelheid als de nummers één, twee en drie. Dat was super, helaas had ik geen kans ze voorbij te gaan. Ik zat aan het eind van de race vlak achter de nummer drie.”

Voor Max is de kop van zijn seizoen eraf nu. Dat betekent dat zijn welhaast krankzinnige racejaar is begonnen. Want behalve het Europese Super Trofeo-kampioenschap rijdt hij dit seizoen ook het Amerikaanse Super Trofeo-kampioenschap. Dat betekent dus continu op en neer vliegen.

Kwam hij voor de race op Monza net terug uit Miami, volgende week vliegt hij alweer terug naar de Verenigde Staten voor een test met zijn team MCR op het Circuit Of The Americas in Texas. “Een maand later is daar de eerste wedstrijd”, legde Max uit. “Het is een beetje een Europees circuit. Goed om erin te komen daar. Dan kan ik mezelf ook een beetje peilen tussen de andere rijders.”

Na de test in Texas vliegt hij terug voor de tweede ronde van het Europese Super Trofeo-kampioenschap. Die wordt gehouden op het circuit Paul Ricard in Frankrijk. “Daar heb ik vorig jaar al een wedstrijd gehad. Die baan ken ik dus beter. Dat is wel fijn.”

De snelle Drent is er niet bang voor dat het vele reizen hem op enig moment zal opbreken. Ik heb het geluk dat ik redelijk goed kan slapen. Ook in het vliegtuig slaap ik goed. Ik maak me geen zorgen.”

Max Weering wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door Tuindeco, Mediasign, Wigchers Transport, Gardenlux, 4Trex, iBeheer, Trip advocaten, Langeland & Borgman, Berton, en Gadero.