Cees Lubbers (Zwolle) en Cor Euser (Herpen) hebben zaterdag de 5 Uur van Assen op hun naam geschreven. Het duo legde met hun BMW 146 ronden af, bijna twee meer dan de equipe Joop Arendsen / Bart Arendsen (Reden) en ruim drie meer dan Patrick de Vreede (Heerlen) en Rogier de Leeuw (Assen). De organisatie van deze 5 Uur van Assen lag in handen van ACNN, Autosport Competitie Noord Nederland.

 

 

Voor Cees Lubbers was het een prachtige dag, vooral omdat hij pas anderhalve week voor de race Cor Euser kon strikken samen de endurancewedstrijd op het TT Circuit te rijden. “Normaal heb ik het zwaar met hem als concurrent, maar nu reden we samen en het ging voortreffelijk”, aldus Lubbers. “Ik had mijn kleinzoon beloofd dat ik ging winnen en dat is gelukt. Het liep vanaf het begin prima. De wagen kende totaal geen problemen en zelf heb ik nog nooit zo snel op het TT Circuit gereden als vandaag. Mijn snelste ronde vandaag was 1.56, drie seconden sneller dan ik normaal rond ga. Alles klopte gewoon. En wanneer vanaf het begin het gevoel goed is, loopt het prima, als je de rust maar bewaart.”

 

 

Waar Lubbers uithaalde met een snelste ronde van 1.56, was het Cor Euser, één van de meest succesvolle toerwagencoureurs van Nederland, die met regelmaat 1.54 op de klokken zette en als snelste van de dag in 1.53.3 het TT Circuit rondde. Ze waren daarmee duidelijk sneller dan Joop en Bart Arendsen die net als Lubbers/Euser in Divisie 1 (tot 3500cc) uitkwamen.

Op de derde plaats eindigden Patrick de Vreede en de sinds kort in Assen wonende Rogier de Leeuw, terwijl zij in een lichtere wagen uitkwamen, in de Divisie 2 tot 2500cc. Voor De Vreede/De Leeuw was het een geweldig resultaat. Ze hielden namelijk enkele zwaarder toerwagens achter zich. Patrick de Leeuw: “We reden erg goed. Bij de laatste 5 Uur in december werden we nog tweede in onze klasse op een honderdste seconde, nu winnaar. En we hadden nooit verwacht dat we derde in de eindstand zouden worden. Auto liep heel goed. Het moment dat wij van rijder wisselden, verliep ook vlekkeloos.”

 

 

Her en der op het circuit werden onderling fraaie duels uitgevochten, zoals in de lichtste klasse, die met auto’s tot 1000cc. Daarin was een mooie strijd te zien tussen de equipe van Bernard en Lars Blaak (beiden Erm) met het duo Jorn Boertien / Beau Braster (Elim/Kiel-Windeweer).  Vader en zoon Blaak hadden gedurende drie uren het heft in handen, maar met nog ruim anderhalf uur te rijen, kreeg Bernard Blaak te maken met een lege brandstoftank, terwijl er nog een halve baan was af te leggen naar de pits. Daarmee werd de leidende positie verspeeld aan Boertien en de nog maar 15-jarige Braster. Het duo Blaak ging van een halve minuut voorsprong naar anderhalve minuut achterstand op Boertien en Braster en deze twee jonge coureurs konden die eerste plaats in Divisie 5 tot en met de laatste ronde vasthouden.

In de divisie met toerwagens tot 2000cc kwamen louter Peugeots 206 GTI in de baan en het duo Arjen Heeck en John Hoogland wist die categorie te winnen. Het duo Dijkhuis/Dijkhuis werd winnaar van de divisie voor dieselwagens.

Foto’s: Raceplaatjes / Marc de Waart