De Barwell Motorsport Lamborghini Huracán GT3 Evo (#77, Adrian Amstutz / Leonid Machitski / Patrick Kujala / Dennis Lind) heeft na een strijd met de Herberth MotorsportPorsche 991 GT3 R (#91, Daniel Allemann / Ralf Bohn / Robert Renauer / Sven Müller), die de hele race duurde, de Hankook 24H BARCELONA 2019 gewonnen.

De beide auto’s uit de A6-Pro-klasse waren gedurende meer dan de helft van de Europese finalerace onafscheidelijk: er waren niet minder dan 38 wisselingen aan de leiding! Bij het vallen van de zwart-wit geblokte vlag bedroeg het verschil tussen Dennis Lind en zijn naaste achtervolger Ralf Bohn slechts 10,481 seconden. Het tempo lag zo hoog dat Dennis Lind na in totaal 690 ronden op het 4,655 kilometer lange Circuit de Barcelona-Catalunya als winnaar over de eindstreep kwam, een nieuw record voor het evenement op het volledige Grand Prix-circuit. Toch bestond er bij het Britse team bij de aanvang van het laatste uur twijfel of de hoeveelheid brandstof toereikend zou zijn. “Een geweldige job van het team”, zei Leonid Machhitski tegen Shea Adam van Radiolemans.com. “Voor de volle 24 uur wisselden we telkens van plaats aan de leiding met Herberth Motorsport, elke stop telde. Het bleef tot het einde spannend, want we zaten krap met de brandstof, dus we moesten Dennis (Lind) een beetje afremmen. Maar we zijn dolgelukkig!” “Natuurlijk wil je niet zonder brandstof komen te staan, maar je wilt ook niet ingehaald worden”, zei Dennis Lind na afloop van wat pas zijn derde 24- uursrace was. “Het team heeft het geweldig gedaan door mij te leiden en ze zorgden ervoor dat het eenvoudig leek. Al het goede komt in drieën, denk ik!”

De GPX Racing Porsche 911 GT3 R (#24, Jean-Pierre Valentini / Benjamin Goethe / Stuart Hall / Nicky Pastorelli / Jordan Grogor / Jean-Pierre Valentini) eindigde na de eerste podiumplaats van het seizoen in Portimão nu in Barcelona voor de tweede keer op het podium, ondanks een lekke linker achterband in de laatste 25 minuten.

De tweede Herberth Motorsport-Porsche 991 GT3 R (#93, Edward Lewis Brauner / Stefan Aust / Klaus Bachler / Vincent Kolb / Zeljko Drmic) completeerde het succdes voor het Beierse team met de overwinning in de
klasse A6-Am en de vierde plaats algemeen. Door een tijdstraf van 60 seconden in de laatste 30 minuten van de race verloor de Car Collection Motorsport-Audi R8 LMS (#88, Jürgen Häring / Taki Konstantinou / Tim Müller / Simon Reicher / Pierre Kaffer) de tweede plaats in A6-Am en de vijfde plaats algemeen aan de zusterauto met het startnummer 34(Dr. Johannes Kirchhoff / Max Edelhoff / Gustav Edelhoff / Elmar Grimm / Ingo Vogler), maar behaalde nog de laatste podiumplaats in A6-Am. Na een reeks problemen gedurende de nacht eindigde de Bohemia Energy racing with Scuderia Praha-Ferrari 488 GT3 (#11, Jiří Písařík / Josef Kral / Matteo Malucelli) uiteindelijk als tiende algmeeen, waarmee er een eind kwam aan de reeks van vier opeeenvolgende overwinningen voor het team in de 24H SERIES. Desondanks hadden Jiří Písařík, Josef Kral en Matteo Malucelli reden om feest te vieren, want hun totale aantal punten was genoeg voor de algemene rijderstitel in de 24H SERIES Europe en de algemene teamtitel voor Bohemia Energy racing with Scuderia Praha. De True Racing-KTM GTX (#216, Johannes Stuck / Ferdinand Stuck / Laura Kraihamer / Sehdi Sarmini) behaalde de winst in de SPX-klasse bij het racedebuut van het voorseriemodel. Het Oostenrijkse team eindigde heel sterk in de top tien, een plaats voor Scuderia Praha.

Verderop in het veld completeerden de Team Clickvers.de-Porsche 991 Cup MR (#769, Robin Chrzanowski / Kersten Jodexnis / Stefan Berger / Maximilian Koch) en de Vortex V8-Vortex 1.0 (#701, Stephane Cottrell / Philippe Gruau / Nicolas Nobs / Francesc Gutierrez Agüi) het podium in de SPX-klasse, waarbij het laatstgenoemde team het verbazingwekkende aantal van 31 pitstops nodig had. Na een verbeten strijd om de overwinning in de 991-klasse ging dit succes uiteindelijk naar de Speed Lover-Porsche 991-II Cup (#978, Dominique Bastien / Richard Verburg / Nigel Farmer / Keong Liam Lim). Na een keurige inhaalrace werd de Team Webheads-Porsche 991-I Cup (#902, Andreas Riedl / Joachim Bölting / JM Littman / Tom Dillmann) tweede in de klasse. Het team Porsche Lorient Racing behaalde de laatste podiumplaats, hoewel de #911 Porsche 991-II Cup (Jean-François Demorge / Mathieu Pontais / Pascal Gibon / Frédéric Ancel) bij de opwarmronde een defecte versnellingsbak had. Ironisch genoeg had het team de podiumplaats voor de #911 te danken aan problemen voor de zusterauto met het startnummer 912, die bij het begin van het laatste kwart van de race nog de klasse aanvoerde.

De Orchid Racing Team-Porsche 718 Cayman GT4 CS MR (#415, Alexandre Mottet / Laurent Misbach / Emmanuel Bello / Massimo Salamanca) behaalde een comfortabele zege in de GT4-klasse, ondanks twee afzonderlijke lekke banden gedurende de nacht. Accuproblemen maakten een einde aan de kansen op de klassezege voor de Sorg Rennsport-BMW M4 GT4 (#451, Olaf Meyer / Björn Simon / Simon Tibbett / Stephan Epp / Torsten Kratz), maar et Duitse team eindigde nog als tweede. De Hofor Racing by Bonk Motorsport- BMW M4 GT4 (#50, Martin Kroll / Michael Fischer / Michael Schrey / Thomas Jäger / Michael Bonk) kwam goed terug na een stop van bijna vier uur aan het begin van de race en behaalde nog de laatste podiumplaats in de GT4- klasse.

Nordschleife Racing beleefde een succesvol wedstrijddebuut van de gloednieuwe Ligier JS2 R in de speciale klasse SP4 en completeerde in 24 uur niet minder dan 510 ronden. Uit respect voor Anthoine Hubert, de Franse Formule 2-coureur die gisteren het leven liet na een ongeval op het circuit van Spa-Francorchamps, zagen de teams op het podium af van de traditionele champagnedouche.