Gisteren stond etappe nummer 3 op de planning en de auto’s en coureurs van Arcane Factory Racing presteren met de dag beter. Dit heeft zelfs geleid tot een top 10 klassement voor Hans Weis en Tim Rietveld, maar daar later meer over.

 

 

De twee Arcane auto’s werden de eerste dagen van de Dakar 2022 rally geplaagd door allerlei tegenslagen: koelingsproblemen, lekke banden, vastlopers in de duinen en heetgelopen koppelingen waren hun deel. Maar zoals je mag verwachten van vier tot op het bot gemotiveerde coureurs, was dit steeds een extra motivatie om de volgende dag nog beter te presteren.

In de etappe van vandaag (stage 3) rondom Al Qaisumah, werd een totale afstand van 636km afgelegd waarvan 255km special (de proef). In deze proef zaten veel rechte stukken waar op topsnelheid geracet kon worden. Dat geeft natuurlijk een echte kick; vol gas door de woestijn genereert wel wat adrenaline. De auto van Hans en Tim liep als een zonnetje en ook zijzelf presteerden optimaal. Ze haalden veel deelnemers in en dit alles heeft geresulteerd in een 10e stek in het dagklassement. Wat een topprestatie van deze mannen.

Ook Michiel Becx en Edwin Kuijpers konden vandaag over de nieuwe spec koppeling beschikken. Ze kregen weliswaar een lekke band en er was sprake van een gebroken accukabel, maar problemen met de koppeling, versnellingsbak en de koeling bleven uit. Ze konden daardoor lekker “surfen” op de duinen wat uiteindelijk voor hen resulteerde in een mooie 30e plaats in het dagklassement. Als nu de eerder genoemde tegenslagen achterwege blijven, dan zit er ook voor de zilvergrijze Arcane een hoge klassering in.

Het wordt trouwens de hoogste tijd om het belang en harde werk van de support-crew voor het voetlicht te brengen. Zonder deze achterban kunnen onze coureurs simpelweg niet presteren. Maarten, Tisho, Kevin, Hans, Jason en Luc zorgen er samen voor de beide auto’s elke morgen in technische topstaat aan de start verschijnen. Zij werken vaak de hele nacht door om dat voor elkaar te krijgen. Daarnaast is Margret bij het team om ervoor te zorgen dat de vier mannen goed los gemasseerd worden. Zij borgt dus een goede conditie van de vier coureurs zelf en ook de maaltijden worden door haar verzorgd. Een dikke buiging voor deze harde, vaak achter de schermen acterende, werkers is dan ook op zijn plaats. Bij dezen!

Morgen wordt trouwens een superlange dag met een proef van 465 kilometer. We rijden richting het zuiden en de coureurs krijgen van alles voor hun kiezen. We beginnen met 200km aan “fast tracks”, daarna duinen en als laatste lange stukken met rotsen en stenen. Opperste concentratie van zowel driver als co-driver zal nodig zijn om deze etappe 4 tot een goed einde te brengen.