Races met volop afwisseling en spektakel, een flink aantal toeschouwers en zeer tevreden reacties van alle betrokkenen. De première van de Duitse toerwagenserie DTM op het TT Circuit in Assen mag zonder meer geslaagd genoemd worden. Audi-rijder Mike Rockenfeller schreef de tweede DTM-wedstrijd van het weekeinde op zijn naam, de Nederlander Robin Frijns werd mede als gevolg van bandenproblemen zesde.

 

 

Als première in Assen werkte de W-Serie vandaag een tweede race af, die niet meetelde voor het kampioenschap, maar met een omgekeerde startvolgorde op basis van de kampioenschapsstand wel heel veel inhaalacties bood. De Canadese Megan Gilkes behaalde haar eerste overwinning in de raceserie met formulewagens uitsluitend voor dames. Ook de Porsche Carrera Cup Benelux, de Lotus Cup Europe en de BOSS GP-serie waren wederom goed voor spannende races. Oud-Formule-1-coureur Gerhard Berger, voorzitter van de DTM-organisatie ITR, was vol lof over het evenement: “We hebben een grandioze DTM-première in Assen beleefd.” Promotor Lee van Dam, die met zijn bedrijf LDP voor de promotie en de organisatie van het DTM-race in Assen zorgde, was eveneens zeer positief: “Dit is een uitstekende basis voor een samenwerking in de komende jaren. We hebben prima races gezien en de belangstelling was groot.”

 

Mike Rockenfeller met geslaagde bandenstrategie naar winst

De derde en afsluitende dag van het DTM-evenement op het TT Circuit vond plaats bij vriendelijk zomerweer. Audi-rijder René Rast uit het Noord-Duitse Minden, voor wie de DTM-races in Assen zijn thuiswedstrijden waren, behaalde in de kwalificatie de pole-position. Ook in de race reed hij lange tijd soeverein aan de leiding, maar in de slotfase bleken de banden van zijn auto zodanig versleten, dat hij na zijn eerdere verplichte pitstop nog een keer extra moest binnenkomen voor een bandenwissel. Daarmee waren zijn kansen op een mogelijke overwinning uiteraard verkeken. Zijn Audi-merkgenoot Mike Rockenfeller maakte zijn reputatie als ‘bandenfluisteraar’ daarentegen weer volledig waar. Voor hem was één bandenwissel voldoende op weg naar zijn zesde DTM-overwinning van zijn carrière, de eerste sinds twee jaar.

BMW-rijder Marco Wittmann, gisteren racewinnaar, had in de kwalificatie te maken met een technisch probleem en moest als laatste starten, maar reed een grandioze inhaalrace, die hij als tweede afsloot. De Zwitserse Audi-coureur Nico Müller eindigde als derde, voor de verrassend sterke Zuid-Afrikaan Jonathan Aberdein met een Audi van het Belgische privéteam WRT. René Rast hield de schade nog beperkt en werd als vijfde afgevlagd, net voor Robin Frijns, die ook een tijdlang op podiumkoers reed, maar vanwege bandenslijtage ook geen vuist meer kon maken. Ook de dit jaar nieuwe Aston Martins van het Zwitserse R-Motorsport leverden met de zevende plaats voor Dani Juncadella en de achtste plaats voor Paul Di Resta een sterke prestatie.

 

 

Gerhard Berger over Assen: “Een van de beste circuits die ik ooit gezien heb”

Oud-Formule 1-coureur Gerhard Berger, die aan het hoofd staat van de DTM-organisatie ITR, toonde zich vol lof over het nieuwe evenement: “Ik ben voor het eerst in Assen en ik ben erg onder de indruk. Ik heb zaterdagavond een ronde over het circuit gereden en ik moet zeggen: ik begrijp niet, waarom de Formule 1 hier niet rijdt. Het is een van de beste circuits die ik ooit gezien heb: hoge-snelheidsbochten, hoge veiligheidsstandaards, een moderne accommodatie, een ruime paddock, grote tribunes, uitgestrekte parkeerplaatsen met een goede infrastructuur en een goede organisatie, gewoonweg perfect. Ik ben echt positief verrast. De organisator heeft heel veel moeite gedaan en veel reclame voor het evenement gemaakt. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen. We hebben een grandioze DTM-première in Assen beleefd.”

 

 

Lee van Dam: “Perfecte promotie voor de autosport en de regio”

Promotor Lee van Dam, die met zijn organisatie LDP de DTM naar Assen haalde, was ook zeer tevreden over de première. “Dit was perfecte promotie voor de autosport en de regio”, verklaarde hij. “Het is tevens een uitstekende basis voor een samenwerking in de komende jaren. We hebben prima races gezien en de belangstelling was groot. Van de DTM City Demo als promotie-evenement op donderdagavond in het centrum van Assen tot aan de races op zaterdag en zondag was het uitermate geslaagd. Mijn dank gaat ook uit naar de Provincie Drenthe, de gemeente Assen en de lokale ondernemers voor hun actieve ondersteuning, waardoor we dit evenement tot een succes hebben kunnen maken.”

Naast de DTM kwamen ook de overige raceklassen op zondag weer in actie. De W-Series werkten een race af die niet meetelde voor het kampioenschap, maar met de startopstelling in omgekeerde volgorde van de kampioenschapsstand wel volop spektakel bood. De Canadese Megan Gilkes won, voor de Britse Alice Powell en de Amerikaanse Sabre Cook. De Nederlandse Beitske Visser werd als 14e geklasseerd. In de Porsche Carrera Cup Benelux won net als gisteren Max van Splunteren. Kay van Berlo werd tweede, voor routinier Xavier Maassen. De winst in de Lotus Cup Europe ging naar de Hongaar Bence Balogh, die de Brit Jason McInulty en zijn Hongaarse landgenoot Tamas Vizin voorbleef. In de BOSS GP zegevierde de Oostenrijker Ingo Gerstl met een Toro Rosso-Formule 1, voor de Italianen Alessandro Bracalente en Marco Ghiotto, beide met GP2-auto’s.