De zevende editie van de Historic Grand Prix Zandvoort is meer dan geslaagd. Erik Weijers, COO van Circuit Zandvoort, en HARC-voorzitter Kees Kooij kijken tevreden terug. “Veel bezoekers, prachtige auto’s en raceklassen, bijzondere demo’s met bijzondere coureurs, enthousiaste eventpartners en prachtig weer: wat wil je nog meer?”

 

 

Het was gezellig druk op Circuit Zandvoort. ”We verwelkomden meer toeschouwers dan in 2017”, aldus Weijers. “Dat laat zien dat de Historic Grand Prix Zandvoort leeft onder de liefhebbers. Het was niet alleen druk in het duinterrein, op de tribunes en in het rennerskwartier. We hebben ook veel gasten verwelkomd in de Paddock Club.”

 

 

Succesvol debuut
De FIA Historic Formula 3 European Cup en de klasse Tourenwagen Classics kwamen voor de eerste keer in actie tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort. De toeschouwers en de rijders genoten. “Mooie auto’s, met in veel gevallen een bijzondere geschiedenis”, constateerde Kooij. Weijers sprak met DTM-legende Klaus Ludwig, deelnemer aan de Tourenwagen Classics. “Hij vond het niet alleen een geweldig evenement. Circuit Zandvoort is ook één van zijn favoriete circuits.”

 

 

Indrukwekkend demo-programma
De demo’s vormden ook dit jaar weer een hoofdprogramma. “Porsche en BMW wisten de toeschouwers ook dit jaar weer te verrassen met fantastische auto’s, die ze speciaal voor de Historic Grand Prix Zandvoort uit hun musea haalden”, blikt Kooij terug. De demo’s van onder meer de beide Ferrari ‘Sharknose’ Formule 1-bolides en de Le Mans-winnende Jaguar XJR-9LM, bestuurd door Andy Wallace, waren ook hoogtepunten.

 

 

Record
De Historic Grand Prix Zandvoort grossierde ook dit jaar weer in goedgevulde startvelden. Naast de diverse toerwagen- en GT-klassen, die traditioneel sterk bezet zijn, kwamen onder meer de FIA Lurani Trophy en de klasse Historic Formula 2 met grote velden in actie. Weijers: “De Historic Formula 2 vestigde zelfs een nieuw record: hun startveld was nog nooit zo groot. Dat laat zien hoe populair de Historic Grand Prix Zandvoort onder de rijders is.”

Goede samenwerking
De Historische Auto Ren Club en Circuit Zandvoort, de organisatoren van het evenement, kijken terug op een goede samenwerking. “We vormen al zeven jaar op rij een gouden combinatie”, concludeert Kooij. “Maar we moeten vooral niet vergeten dat het evenement alleen mogelijk is dankzij de inzet van de vele vrijwilligers. Wij zijn de vrijwilligers van onder meer de OCA, de Technische Commissie, de wedstrijdleiding en de HARC zeer dankbaar!”

 

 

Goede samenwerking (2)
De samenwerking met de partners van de Historic Grand Prix Zandvoort is ook succesvol verlopen, vult Weijers aan. “BMW en Porsche hebben we al genoemd. Chopard, in samenwerking met Gassan Diamonds, was ‘official timekeeper’ van de Historic Grand Prix Zandvoort. Gassan en Chopard ontwikkelden bovendien het fraaie Historic Grand Prix Zandvoort ‘Limited Edition’ horloge. TKH en Euromaster waren ook dit jaar weer prominent actief.”

 

 

Op naar volgend jaar!
Tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort zijn de voorbereidingen voor de achtste editie, volgend jaar, al begonnen. Veel raceklassen hebben al enthousiast aangegeven dat ze volgend jaar graag weer terugkomen. Weijers: “We verwachten de datum van de Historic Grand Prix Zandvoort 2019 op korte termijn bekend te kunnen maken.”