Het was drie jaar geleden dat het laatste Carrera Cup Le Mans-evenement werd gehouden op het legendarische Circuit de 24 Heures du Mans als support serie van de uitgestelde wereldberoemde endurance-race. Na drie sterke weekenden in de Porsche Carrera Cup Benelux en Porsche Mobil 1 Supercup, moest Loek het afgelopen weekend opnemen tegenover een enorm deelnemersveld bestaande uit 52 van de beste Porsche Carrera Cup-coureurs ter wereld.

 

 

Beide vrije trainingen op het 13,6km lange circuit verliepen zeer positief voor Loek. Hij zette de 5e tijd neer in zowel de eerste als de tweede vrije training wat de piepjonge Porsche Benelux Junior veel vertrouwen gaf voor de kwalificatie. Opmerkelijk aangezien de Nederlander nog nooit eerder op het iconische van Le Mans gereden had; “Deze zomer ben ik gevraagd om de officiële 24 uur van Le Mans Virtual te rijden voor het Porsche Customer team; Dempsey-Proton Competition. Ik heb drie weken achter elkaar getraind met het team en meer dan 1200 ronden op de baan gereden, dus ik wist min of meer wel waar ik links en rechts moest gaan..” grinnikt de Nederlander. “De eerste ronde was totaal onwerkelijk; Ik kon niet geloven wat ik meemaakte heb letterlijk de hele eerste training zitten genieten terwijl ik met 300 km/u over de baan stormde. De auto voelde goed aan en we konden meteen competitief zijn ”, vervolgt Loek.

Tussen de trainingen en kwalificatie op vrijdag wat er een tussentijd van 50 minuten, waardoor het niet alleen een uitdaging was voor de coureurs om zich aan te passen, maar ook de teams die de  wagens in een mum van tijd gereed moesten hebben voor de sessies en de zeer waardevolle track-time.

 

 

Tijdens de kwalificatiesessie worstelde Loek in de beginfase. “In de kwalificatie kunnen we twee sets banden gebruiken en hadden we 60 minuten om onze snelste rondetijd te rijden. Een slipstream op Le Mans kan je bijna twee seconde opleveren, dus een goed sleepje was van groot belang. In mijn eerste twee ronden maakten de mensen voor mij fouten, dus besloot ik me te concentreren op mijn tweede set banden”. Loek vervolgt; “Gelukkig kon ik een fantastische ronde aan elkaar knopen en de derde plaats van de 52 auto’s veiligstellen. Een ongelooflijk resultaat waar wij als team erg trots op zijn!”

Regen lag in het verschiet op zaterdag ochtend waardoor de race van 45 minuten, die live werd uitgezonden op televisie in Frankrijk, Duitsland, YouTube en Facebook via de kanalen van Porsche, begon achter de safety-car. Toen de 52 Porsche 911 GT3 Cup-wagens werden losgelaten, dook Loek direct in het gat om buitenom in de eerste bocht om de leiding van de wedstrijd te veroveren. Loek wist een comfortabele voorsprong te creëren op de rest van het veld. Later in de race kwam door een incident op de baan de safety car naar buiten, die vervolgens net iets meer dan twintig minuten voor tijd weer vertrok. Bij de herstart wist de jonge Nederlander regerend Porsche Mobil 1 Supercup-kampioen Larry ten Voorde achter zich te houden in een bloedstollend gevecht om de leiding van de race die meer dan 100.000 live-kijkers op het puntje van hun stoel bracht.

 

 

Een kwartier voor het einde van de race deed zich een vreemde situatie voor toen Larry ten Voorde en Loek zij aan zij gingen op het beroemde Mulsanne-Straight. Een Marshall Post toonde het gele ‘slowzone’ licht met in de verte een groen lichtsignaal. Terwijl het paar vertraagde, werd de ‘slowzone’-lamp gedimd waardoor de top tien meerdere secondes op Loek inliepen wat hem 5 plaatsen kostte. Loek maakte twee plaatsen goed om de race op een sterke vierde plaats te eindigen, maar kreeg een straf van 30 seconden na een lichte touché met medeconcurrent Jaxson Evans met zijn opmars richting het podium. Loek had het volgende te zeggen; “De slowzone dwong me in een onduidelijke situatie. Het is echt jammer, want we hebben twee keer van het veld weg kunnen rijden. De snelheid was onwerkelijk en een grote eye-opener, niet alleen voor mij, maar ook voor de hele 24 uur van de Le Mans [FIA WEC] paddock.

Ik heb zoveel complimenten gekregen van coureurs en racelegendes die ik bewonder, wat het pijnlijke gevoel van het resultaat een beetje verzacht. We hebben laten zien dat we meer dan competitief zijn op het hoogste niveau van GT-racen en ik ben trots op ons ‘kleine’ team. Ik kan met trots zeggen dat we meer dan klaar zijn voor het volgende hoofdstuk en doelen om mee te strijden in het befaamde Porsche Mobil 1 Supercup kampioenschap voor de titel in 2021, mits ik de juiste partners aan mijn zijde kan krijgen om het budget te vervullen voor dit avontuur.”

 

 

Voor komend weekend bereidt Loek zich voor om te racen op het recent verbouwde CM.com Circuit van Zandvoort. “De baan is geweldig om te rijden! De testdagen zijn erg goed verlopen. Voor ons is het tijd om een sprong te maken in het kampioenschap dat we leiden, dus dat is het doel. ”De weersvoorspellingen zijn voor dit weekend zware regenval aan de kust van Nederland. “De paraplu en regenlaarzen zijn ingepakt. Ik ben er meer dan klaar voor!“